NEW YORK

In juni ben ik een week naar New York geweest samen met mijn liefde. Mijn plan was om daar te gaan bloggen, maar ik was echt in het moment en had in de avond ook echt geen puf meer om foto’s van die dag uit te zoeken of om überhaupt een blogje te tikken. Maaaaar, toch deel ik graag wat ik daar allemaal heb gedaan en mijn tips.

Goed, we vlogen op 31 mei vanaf Brussel naar New York. Ik had nog nooit zo lang in een vliegtuig gezeten en vond het een hele ervaring. Iedereen doet eigenlijk gewoon z’n ding in het vliegtuig en ik denk dat zeker 60% aan het slapen is. De vlucht duurde ongeveer zeven uur, maar dan ben je niet gelijk in New York, mocht je dat denken;). We stonden lang in de rij om Amerika binnen te komen en het onrustige en opgefokte ritje in de taxi naar het hotel duurde ook nog wel even. Toen we eindelijk bij ons hotel aankwamen gingen we gelijk naar Times Square, om even de toerist uit te hangen. Mega druk, maar mooi en indrukwekkend om te zien. We aten in New York vaak ons ontbijt bij Gotan op 46 street, wat ongeveer twintig minuten lopen was vanaf ons hotel.

Hier zie je ons ontbijt wat we eigelijk iedere ochtend aten. En een foto die ik maakte in Brooklyn tijdens een fietstocht. De eerste dag hebben we een fietstocht gedaan door de wijken: Brooklyn, Manhattan, Chinatown en Little Italy. Hier vind je meer info over de fietstocht. Echt een aanrader om je eerste dag in New York een fietstocht te doen, zo zie je al lekker veel van de stad en kom je later niet in de stress dat je nog veel wil doen.

Even poseren bij de skyline en natuurlijk voor het huis van the Humhrey’s. Dit snap je alleen als je Gossip Girl 300 keer hebt gezien.

Als je door de ronding kijkt van de Brooklyn Bridge zie je The Empire State Building. Dit snap je ook alleen als je veel te veel Gossip Girl hebt gekeken. Want ik voelde me net Blair, haha. Ook als je geen Gossip Girl hebt gekeken, is het mooi om te zien, hoor. De tweede dag in New York hebben we een beetje gewinkeld bij 5th Avenue en gingen we in de avond naar een wedstrijd van de Yankees. Giga groot en commercieel, maar leuk om een echte Amerikaanse sport een keer te zien! Wij zaten trouwens op plekken van iemand die een seizoenskaart heeft, maar zelf niet kon gaan.

Op onze derde dag gingen we in de ochtend al vroeg op pad om samen met een gids een graffiti en streetart tour te doen in de wijk Bushwick. Dit regelde we via deze website. De tour startte in een uithoek van New York en het voelde ook echt even alsof we aan de drukte van Manhattan waren ontsnapt. Er waren redelijk wat toeristen uit allerlei landen die meeliepen met de tour, wat erg gezellig was. We leerde dat kinderen zijn begonnen met graffiti en dat spuitbussen oorspronkelijk alleen werden gebruikt bij werkzaamheden. We zagen veel mooie streetart en op een enkele plek zag je ook kunstenaars bezig. Deze wijk is door de streetart nooit hetzelfde, dus zeker een aanrader om er een kijkje te nemen. Er geldt trouwens bij deze tour het: pay what you like principe. Hierdoor is de tour voor elk budget geschikt. Wij gaven de gids 30 dollar.

Na de tour aten we echt HEERLIJK bij een tentje die de gids ons tipte. Ik ben de naam vergeten, maar als je de tour gaat doen, loop je er vast langs:). Hierna kickte de jetleg in en gingen we terug naar ons hotel om heerlijk op het dakterras van het hotel te chillen. Wij verbleven trouwens in het POD51 hotel.

De dag daarna gingen we naar het 9/11museum. Dit is misschien wel het meest indrukwekkende wat ik in New York heb gezien. Altijd als iets diepe indruk maakt vind ik het vreemd dat ‘de dag’ daarna gewoon weer verder gaat. We liepen hierna naar Wallstreet en vervolgens naar SOHO en hier winkelde we een beetje.

Op één van de avonden in New York besloten we om de metro te nemen naar Brooklyn en om vanaf Brooklyn terug te lopen naar Manhattan over de Brooklyn Brigde. Dit is echt fantastisch om te doen. Je hebt namelijk uitzicht over de verlichte skyline! Op onze vierde dag was het warm. Ik denk ongeveer 29 graden. We liepen naar Central Park en begrepen waarom New Yorkers hier graag komen. Wat een rust en je kunt opeens veel verder voor je uit kijken. Central Park is groot en je kunt er werkelijk een hele dag doorbrengen. Beetje rondlopen, picknicken en kijken naar de sporten die mensen er doen. Je kunt er ook een bootje huren. Dit hebben wij niet gedaan, maar dit zag er leuk uit. In de avond gingen we naar Top Of The Rock in Rockefeller Center, waar je ontzettend mooi uitzicht hebt over de stad. Het was helaas een beetje mistig, maar we konden gelukkig genoeg zien :).

De dag daarna gingen we naar Highline Park en belandde we in een winkelcentrum, waar we beide ontzettend goed slaagde. Ook deze dag was het warm en het was eigenlijk best lekker om even in een koel winkelcentrum rond te lopen.

Op onze één na laatste dag in New York liepen we over de Williamsburg Brigde. Dit vond ik misschien nog wel de mooiste brug want: roze, schrijfels van mensen en lekker rustig. Hierna spendeerde we de hele middag in de wijken Williamsburg, Brooklynn en Bushwick. Ik denk dat ik dit de mooiste wijken van New York vind. Het is hier iets rustiger en er zijn veel leuke boetiekjes waar je kunt rondsnuffelen. Op onze laatste ochtend in New York bezochten we het Colorfactory museum en hadden we de grootste lol in de ballenbak. We hadden nog een mini beetje tijd over en liepen nog even door de gezellige straatjes van SOHO om vervolgens opgehaald te worden bij het hotel voor een lange vlucht naar huis.

Wat vond je het allerleukste in New York?

Dit is een vraag die mij na terugkomst uit New York door bijna íedereen werd gesteld. Een antwoord hierop geven is onmogelijk want alles in New York heeft wel wat. Een korte opsomming van dingen waar ik nu, achteraf nog veel aan denk zijn: de drie bruggen, het fietsen, het slenteren door de straatjes van SOHO, Williamsburg en Brooklyn, de skyline, uitzicht van Top Of The Rock, de streetart en het 9/11 museum. (ongeveer alles dus).

Mijn tips

• Betaal alles in New York met een creditcard en zorg dat hier genoeg op staat, want het leven in New York is echt wel wat duurder dat in Nederland en je geeft vast wel meer uit dat je hebt bedacht ;).
  • Regel je ESTA op tijd. Het kan tot volgens mij 72 uur van te voren nog, maar ik zou zeggen: regel dit één maand van te voren.
  • Plan niet teveel op één dag. In New York heb je best veel reistijd om van wijk naar wijk te gaan. Onze plannen waren vaak iets te ambitieus en je wil ook de tijd hebben om in een wijk lekker lang rond te kijken.
  • Regel ontbijt, lunch en diner ter plekke. Ok, het is wel handig om op vrijdag en zaterdag wat te reserveren als je echt uit eten wil. Maar verder vonden wij het het fijnst om gewoon ergens te gaan zitten waar je op dat moment bent. Of zoek even snel via Google een leuk plekje op in de buurt waar je op dat moment bent.
  • Plan relax momenten in. Een stedentrip naar New York is alles behalve een chille (zon, zee, strand) vakantie. Natuurlijk heb je vakantie, maar fysiek vraagt een trip naar New York wel iets. Zorg dat je bijvoorbeeld een middagje gaat chillen in Central Park, naar een musical gaat of zoiets.
  • Als je voor het eerst naar New York gaat zou ik een hotel in Manhattan aanraden. Dit is toch wel het hart van New York en vanuit Manhattan reis je overal makkelijk naar toe met de Metro. Als je liever op een rustigere plek verblijft zou ik een hotel of appartement aanraden in Brooklyn, Williamsburg of Bushwick.
  • Regel vooraf wat dingen in Nederland, maar niet teveel. Wij hebben vooraf kaarten besteld voor de Yankees, Top Of The Rock en het 9/11 museum. Deze activiteiten stonden dan ook vast. De rest hebben we daar geregeld. Ik denk dat 50/50 een prima verdeling is. Zo ben je niet de hele tijd daar dingen aan het regelen, maar heb je genoeg ruimte om met de flow mee te gaan en staat er ook weer niet te veel vast.
  • Bekijk per dag wat je gaat doen. Wij hadden vooraf wel wat wijken en activiteiten gebundeld die handig waren om op een dag te doen, maar verder bekeken we een beetje per dag waar we zin in hadden. We hadden dan ook niet een mega strak schema. Nu waren wij ook wat langer dan ‘normaal’ in New York, namelijk 8 dagen. Ik denk dat je de meeste dingen wel in vijf dagen kunt zien, maar ik vond het heerlijk dat wij ook wel tijd hadden om soms even te relaxen, langer in een wijk te blijven of nog een keer terug te gaan naar een plek.
  • En de laatste tip, neem sneakers mee waar je heerlijk op kunt lopen of koop ze daar!

Ben jij wel eens in New York geweest?